PSIHOLOŠKI RAZVOJ ŠTENETA PO FAZAMA - I DEO (od prve do osme
nedelje života šteneta) Od trenutka kada se rodi, a po tvrdnjama nekih
naučnika cak i ranije, svaka životinja je izložena uticaju okoline koja
utiče na njeno ponašanje. Zato ćemo psihološkom razvoju štenadi posvetiti
pažnju od samog njenog rođenja. Period fizičkog razvoja šteneta do odraslog psa
odvija se neprekidno, a sa njim isto tako i razvoj njegove psihe. Ipak, siguran
proces razvoja psihe može biti povezan sa određenim uzrastom i proces
sazrevanja životinje dešava se u etapama. Zbog lakšeg razjašnjenja ovaj razvoj
je podeljen na sledeće faze:
1. Prva razvojna faza - obuhvata 1. i 2. nedelju
života šteneta
2. Prelazna faza - obuhvata 3. nedelju života
3. Faza formiranja karaktera - od 4. do 7. nedelje
4. Faza socijalizacije - od 8. do 12. nedelje
5. Faza uspostavljanja hijerarhijskog reda - od
13.-16. nedelje
6. Faza uspostavljanja reda u čoporu - od 5.-6.
meseca
7. Faza puberteta - od 6. meseca do polnog
sazrevanja psa
I faza - faza novorođenja
Obuhvata prvu i drugu nedelju života šteneta tokom
koje se ono prvenstveno odmara. Ova faza je u stvari samo stanje produženog
nošenja izvan tela majke - neonatalna faza. Ovo potkrepljuje i činjenica da
štenad koja su nošena duže od 63 dana kraće prolaze kroz ovu, prvu fazu.
Pokreti koje štene izvodi se svode jedino na njihanje glave i puzanje u krug.
Obe vrste kretanja mu obezbeđuju da, ako se udalji od majke ili legla, može
lako pronaći put do toplog tela kuje. Štene vizuelno privlači majčinu pažnju na
sebe njihanjem glave napred-nazad. Kružni oblik kretanja šteneta štiti ga od
prevelikog udaljavanja od legla; ono uvek mora biti sposobno da automatski nađe
put do njega.
Kuja vraća svoje potomstvo nazad u leglo noseći ga
veoma pažljivo, hvatajući ga zubima za kožu na vratu. Štene takođe poseduje
instinktivan nagon za sisanjem. Gurajući prednjim šapama majčino vime, a
zadnjim se odupirući o njih, ono stimuliše protok mleka. Obe akcije šteneta
služe kao masaža za kujino vime, što dovodi do boljeg lučenja mleka. Ovo
"guranje šapa" za mleko uključuje ritmičke pokrete prednjim nogama,
pa se iz ovog pokreta kasnije razvija pokret podizanja i davanja šape kao gesta
podređenosti.
Izlučivanje mokraće i izmeta izazvani su majčinim
lizanjem predela oko anusa šteneta. Ako se leglo uzgaja veštačkim putem ovo
mora biti uzeto u obzir. Važno je podržati prirodan način sisanja. Usled toga,
tokom veštačkog dojenja, štenetu bi trebalo omogućiti ritmičke pokrete šapa -
"odgurivanje za mleko", tako što ćemo mu pružiti zamotano ćebence ili
platno, ili držati ruku naspram njega. Mala stimulacija analnog predela pomaže
izlučivanju mokraće i izmeta. Iako je čulo sluha još nerazvijeno (uši su još
uvek zatvorene) štenci glasno cvile kada osećaju glad ili hladnoću, i na taj
način šalju signale da bi privukli pažnju majke. Očni kapci su još uvek
zatvoreni. U fazi novorođenja čulo mirisa je već razvijeno, ali ne u
potpunosti. Miris kujinog vimena je prvo što na štene ostavlja jak utisak. Time
se dakle objašnjava problem koji se sreće kod šteneta koje je bilo prirodno
hranjeno, a zatim prešlo na veštački način ishrane. Miris cucle i bočice je
potpuno različit od mirisa majčinog vimena. Problem nije povezan sa ukusom
veštačkog mleka, s obzirom da je čulo ukusa tek neznatno razvijeno.
Prvi sati života štenaca su od najvećeg značaja za
njihov razvoj. Najbitnije je koliko brzo će štene potražiti izvor majčinog
mleka, koliko će uopšte biti zainteresovano za to, i da li je uopšte sposobno
da pronađe sisu, uhvati je i počne da sisa. Neposredno nakon štenjenja biotonus
šteneta se može proceniti na osnovu tih karakteristika (pod biotonusom se u
psihologiji podrazumeva psihička živost jedinke, intenzitet i bujnost psihičkog
života). Samo štenad sa dobrim biotonusom bi trebalo uzeti u obzir za kasniji
uzgoj sa ciljem da se i sami dokažu u plodnosti i uzgojnim rezultatima.
Različita težina štenadi po rođenju varira kod zdrave štenadi za nekoliko dana.
Veoma teška štenad su često apatična i pokazuju malo živosti. Procenjivanje i
razmatranje biotonusa se pokazalo kao odlučujući faktor u poboljšanju uzgoja
pasa. Bilo bi veoma interesantno to istražiti, ukoliko postoji veza između
biotonusa i kasnijeg rada psa na tragu. Moglo bi se predpostaviti da štenad
koja brzo pronađu put do majčinog mleka takođe imaju i dobar nos, s obzirom da
je pronalaženje povezano sa čulom mirisa.
Uticaj okoline na kasnije ponašanje štenadi je još
uvek veoma mali, s obzirom da su oni isključivo pod majčinom brigom. Ako se
tokom ove prve faze uradi elektroencefalogram (test pri kome se snimaju moždani
talasi šteneta) može se zaključiti da ne postoje bitne razlike između stanja
dok je štene u snu i dok je budno. Ovo je takođe slučaj i u sledećoj prelaznoj
fazi.
Kako tokom prve faze štenad traže samo toplotu,
masažu, hranu i san, zadatak odgajivača je da vodi brigu da kuja bude
snabdevena svime što joj je potrebno za nesmetano podizanje legla. Brigom o
kuji pobrinuo se i za štenad.
II faza - prelazna faza
Odvija se tokom treće nedelje života šteneta i u
njoj počinje razvoj čula vida i sluha. Pošto se oči otvore (između 10. i 15.
dana) postoji slaba vidna sposobnost koja se razvija iz dana u dan. Čujne
sposobnosti, međutim, nisu razvijene pre 21. dana, ali krajem ovog perioda
štenad već mogu da razviju na buku, pokazujući strah. Tokom treće nedelje
života štenad će biti sposobna da ustane i hoda, a sada već mogu da uzimaju i
kašastu hranu. Takođe, tokom ove faze, postoji bliska veza samo između šteneta
i majke, a ne i između samih štenaca.
III faza - formiranje karaktera
Faza obuhvata period od 4. do 7. nedelje šteneta i
započinje onog trenutka kada ono postane sposobno da napusti leglo. Mozak
šteneta se razvio i postao sposoban za učenje. štene je spremno za učenje i svi
utisci koje doživi duboko se utiskuju u mozak. Nikada u životu štene neće biti
toliko spremno da prima nadražaje kao sada. Na šta se navikne u ovoj fazi
kasnije će mu kroz ceo život biti blisko, ali ono što ne upozna kasnije će mu
biti neprijatno i teško prihvatljivo. Tokom ovog perioda štene se prilagođava
prema majci, ali takođe i prema drugim pripadnicima iste vrste i uzrasta, npr.
prema braći i sestrama iz legla. Po prvi put se svesno sreće i sa čovekom.
Uspostavljanje odnosa sa braćom i sestrama daje
osnovu za organizaciju odraslih pasa u čoporu koja se dalje nastavlja, a takođe
i u odnosu čovek-pas. Stvara se osnova za kasnije dobro ili loše podnošenje
drugih životinja. Tokom ovog perioda štenad su izuzetno osetljiva i već su
sposobna da primaju nadražaje i formiraju uslovne reflekse.
Procesi formiranja karaktera koji su pogrešni, ili
čak izostanu, i dramatična iskustva koja se dese tokom ovog perioda mogu imati
duboke posledice na osnovni odnos psa prema okolini kasnije u životu. Dužina
trajanja ovog prilagođavanja predstavljena je u istraživanju o ponašanju
Konrada Lorenza. Ona je opisana kao kratkotrajni proces učenja tokom
"osetljive" ili "kritične" faze, pri čemu proces
prilagođavanja kasnije ne može da se ispravi. Kao primer navode se mlade sive
guske koje prate prvo živo biće koje ugledaju pošto se izlegu. Obično je to
majka, ali ako je čovek one će se prilagoditi i pratiti njega. Iz različitih
razloga ovo nije jasno i čvrsto definisano kod sisara kao što je kod ptica. Kod
pasa takođe prilagođavanje se ne ogleda samo kroz čulo vida, već i mirisa, a
fizički, vizuelni i slušni kontakt su neophodni. Najveća važnost se može
pridati osećaju mirisa i fizičkom kontaktu. Ovo je apsolutno neophodno pri
odgajanju štenadi. Istraživanja kod pasa do danas su pokazala da je štencima u
fazi prilagođavanja neophodan stalan kontakt sa ljudima da bi ih usvojili kao
drugi tip svoje vrste. Samo viđanje čoveka nije dovoljno. Prvi i osnovni
kontakt bi trebali da budu fizički i preko čula mirisa. štenetu se mora pružiti
mogućnost da onjuši i dodirne osobu sa ciljem da mu se prilagodi. Učestalost i
dužina ovih kontakta odredice koliko će biti velika sposobnost socijalizacije
psa kasnije. Prema tome, na ovu crtu karaktera se može uticati preko
odgovarajućeg kontakta sa štencima tokom faze prilagođavanja.
Ako štene sreće samo jednu osobu, na primer
odgajivača, ono će kasnije biti stidljivo prema strancima. Što više osoba štene
sretne tokom faze prilagođavanja doživeće više fizičkih, vizuelnih i mirisnih
kontakata, a time će biti otvorenije prema ljudima kasnije u životu. Drugim
rečima, tokom ove faze čovek treba da posveti mnogo pažnje štenetu, tj. treba
da se igra sa njim. Ovo bi uvek trebalo da radi nekoliko ljudi, sa ciljem da se
poveća socijalizacija koja će doprineti da prilagođavanje nepoznatoj okolini
kasnije bude lakše. Obuka ove vrste je veoma uspešna i jednostavna do osme
nedelje života šteneta, kada se ono kreće ili puzi prema ljudima onog trenutka
kada se pojave, na taj način pokazujući pozitivnu reakciju. U fazi razvoja
posle osme nedelje treba obratiti pažnju na izbegavanje ili bežanje šteneta od
nepoznatih ljudi kada uđu u štenaru ili u sobu.
Dakle, zadatak odgajivača je da štencima omogući
što više kontakta sa ljudima - socijalizaciju sa čovekom, ne samo sa
odgajivačem i njegovim pomoćnicima, već sa što više različitih osoba. Ne smemo
zaboraviti ni na decu, jer često srećemo odrasle pse koji su apsolutno mirni i
ne reaguju na odrasle osobe, ali se panično plaše dece, beže od njih ili ih
izbegavaju. Uzrok je u nedostatku upoznavanja sa decom u ovoj fazi. Ona u ovoj
fazi smeju i treba da se igraju sa štencima, da ih uzimaju iz legla, odvode na
usamljeno mesto i upoznaju sa novim stvarima, naravno, na odgovarajući način i
ne predugo. Sve ćemo se manje baviti celokupnim leglom, a sve više štenetom
pojedinačno, i to tako da ga odvedemo na mesto gde ga neće ništa uznemiravati.
Tražićemo od šteneta da nešto učini, ali bez ikakve prisile. Igračke treba
često menjati, jer i one dovode do novih iskustava. Sa svakom igrom je povezano
neko učenje. Sada se polazu osnove za kasniju saradnju sa čovekom. Kroz igru
pas će osetiti sigurnost i radost u saradnji sa partnerom druge vrste, što će
se mnogo meseci kasnije opisati kao volja i veselje za rad. Ipak treba paziti
da sve bude prilagođeno stupnju razvoja šteneta i bez preterivanja. Evo i nekih
uputstava, kako bi se što manje grešilo:
Sa pojedinim štenetom smeju se baviti samo osobe
(odrasli i deca) koje su primile uputstva od odgajivača, a po potrebi i pod
njegovim nadzorom.
štene treba da se nalazi daleko od majke i braće, u
okolini siromašnoj nadražajima koji bi mogli da mu odvrate pažnju od pojedinog
čoveka ili predmeta. Po mogućnosti treba ga voditi na razna
"igrališta".
Ove "časove obuke" ne treba održavati pre
pete nedelje. Mogu se održavati dnevno, ali se dobri rezultati postižu i kod
obuke dva puta nedeljno.
Igra ne bi trebalo da traje duže od petnaest do
trideset minuta, a nakon toga treba vratiti štene u leglo. Ne sme se
primenjivati nikakva sila. Odustaćemo od svega što ne uspe da zainteresuje i
oraspoloži štene.
Treba paziti da predmeti koji se upotrebljavaju za
igru sa štenetom ni u kom slučaju ne mogu da ga povrede. Trebalo bi ih često
menjati i nastojati da osim vidnih i opipnih izazovu i slušne nadražaje.
Ovakve "časove obuke" bi trebalo održavati
sve do predaje šteneta novom vlasniku.
Naravno, svako ko drži veliki broj kuja za odgoj ne
može posvetiti veliki deo svog vremena svakom štenetu ponaosob. Stoga štene
zanemaruje prilagođjavanje čoveku. Sam po sebi, ovaj razlog je dovoljan da se
ograniči broj kuja u odgajivačnici. Na osnovu već pomenutih činjenica, greška
pri umanjenom kontaktu sa različitim osobama i odgoj nepoverljivog psa mora se
izbeći. Spremnost psa da uspostavi kontakt je osnovni uslov za kasniju obuku.
Ukoliko je kontakt sa čovekom kompletno ili delimično izostavljen tokom ove
faze, prilagođavanje prema čoveku ne može biti ostvareno, ili je nepotpuno, i
ponašanje takvih pasa prema ljudima je nepoverljivo ili čak neodobravajuće.
Ovakvo ponašanje se dugo zadržava i teško se može promeniti. Mora se shvatiti
da veliki broj pasa za koje se kaže da su nepoverljivi, ili panično ujedljivi,
duguje svoje nenormalno ponašanje nedostatku kontakta sa ljudima u toku faze
prilagođavanja. Nezavisno od naslednog faktora psa, koji se nasleđuje podjednako
od oba roditelja, majka ima veliki uticaj zahvaljujući stalnom kontaktu sa
štenetom tokom prvih osam nedelja života, stoga njeno ponašanje utiče na
osnovno ponašanje šteneta. Time se objašnjava zašto kuja više određjuje prirodu
svog potomstva nego mužjak.
Pravilo koje ne smemo zaboraviti u ovoj fazi glasi:
štene će naučiti bilo šta ukoliko mu odgajivač ne pruži priliku da nauči
određene stvari. Mogle bi se, dakle, stvoriti nepoželjne navike i čvrsto
usaditi. One se često ispolje mnogo kasnije, u vidu neprijatnih teškoća kod
držanja psa.
Pri testiranju štenadi elektroencefalogramom u ovoj
fazi, prvi put se zapažaju razlike između budnog stanja i sna; tokom sedme
nedelje snimci su veoma slični onima kod odraslih pasa.
PSIHOLOŠKI RAZVOJ ŠTENETA PO FAZAMA - II deo
U prvom
delu ovog teksta bile su opisane faze razvoja šteneta od rođenja pa do 8.
nedelje života. U drugom delu teksta opisane su faze koje nastupaju nakon
drugog meseca života šteneta, pa do kraja puberteta.
Faza
socijalizacije (od 8. do 12. nedelje života)
Pod
pojmom socijalizacije podrazumevamo učenje pristupanju zajednici. Upravo
početak faze socijalizacije - osma nedelja života šteneta izgleda kao najbolji
period za njegovo odvajanje od majke i braće i sestara iz legla, kao i za
prilagođavanje domu novog vlasnika. Ovo prilagođavanje je podjednako važno kada
čovek i pas žive zajedno, a takođe i za obuku, pošto se tokom tog vremena
stvaraju osnove za kasniji unutrašnji život psa. Neki odgajivači smatraju da je
bolje ako se štene preuzme sa dvanaest nego sa osam nedelja. I jedno i drugo je
prihvatljivo, ali treba obratiti pažnju na neke okolnosti da bi se izbegle
teškoće koje mogu nastati.
Ako štenad ostane u leglu do dvanaeste nedelje
života socijalizacija će se nastaviti uz majku, braću i sestre. U jedanaestoj
nedelji počinju borbe za položaj u leglu koje mogu biti jako pozitivne jer
učvršćuju osećaj sigurnosti šteneta u ophođenju sa drugim psima. štene će
navići da se ni u najvećoj gužvi, ni kod naoko najdivljijeg međusobnog hvatanja
neće ništa loše dogoditi. Ozlede sprečava prirodna kočnica ujedanja. Dakle, ne
trebamo se plašiti da će zbog ovih borbi za položaj u čoporu pas kasnije
naginjati tučnjavama. Naprotiv, kod kasnijih tuča na ovaj način socijalizovan
pas neće ujedati iz straha. Ako štene ostane u leglu do dvanaeste nedelje
svakako treba da nastavimo sa vežbama kontaktiranja sa čovekom, sve do predaje
novom vlasniku. Tako će se i u leglu najsnažnije štene navići na autoritet
ljudskog partnera. Prisila se ne sme primenjivati, ali određene granice se
moraju dosledno postaviti ako bi štene postalo bezobrazno. Za to bi se u
slobodi postarali roditelji šteneta. Ako je odgajanje prepušteno kuji i
mužjaku, mužjak će preuzeti glavnu ulogu. On pokazuje štencima sta im je
dozvoljeno a šta ne. Na ovaj način mladi pas će upoznati autoritet i naučiti
kako da ga poštuje. štene uči kako da bude podređeno. Ovakva podređenost je
praktično uslovljena svakodnevnom igrom psa sa štenetom. Te igre imaju značajnu
ulogu za kasniji zajednički život psa u drustvu. S tim u vezi, obuka šteneta od
strane roditelja je daleko od antiautoritativne. Ljudsko preuzimanje ili
zamenjivanje uloge psa ili kuje u obuci šteneta treba da se odvija na sličan
način. Isključivo "ljubavlju" pas ne može biti obučen kao što bi to
bio ponavljanim praktičnim primerima od strane roditelja.
Ako
preuzmemo štene u starosti od osam nedelja moramo voditi računa da se često
igra sa drugim psima i da vežba svoj nagon dominiranja. Sigurno je bolje
preuzeti štene od osam nedelja ako je u leglu ostalo samo sa majkom. Argument
da se štene od osam nedelja lakše veže za vlasnika je tačan, ali je to mač sa
dve oštrice, jer nikad se ne zna da li će budući vlasnik jednog dana psa morati
dati ili na neko vreme ga napustiti. Tada bi za životinju bilo bolje da nije
vezana samo za jednu osobu. Svaki boravak u leglu duži od dvanaest nedelja
mogao bi loše delovati na budućeg radnog psa. Nepodnošljivost i prevelika
agresivnost samo su jedna od posledica. Kod životinje koje čak mesecima ostanu
u odgajivačnici može se sa sigurnošću računati na promenu naravi i na to da će
tokom celog života slabije sarađivati sa čovekom.
Neophodno
je da se čovek igra sa štenetom i kroz igru ga uči, kako bi ga preorijentisao
na sebe. Stoga, kao pravilo, na početku ove faze sa štenetom bi se trebalo
baviti i novi vlasnik bi trebao da preuzme ulogu oca-psa iz pseće zajednice.
Štene će biti uključeno u ljudsku porodicu i moraće da nauči da se ponaša u
skladu sa njom. Ovo preorijentisanje se postiže bez smišljene obuke,
oponašanjem psa u odgovarajućoj situaciji. Kada je ponašanje šteneta
nepoželjno, umesto ujeda majke za potiljak i vrat, štene ćemo uhvatiti za kožu
na vratu i snažno protresti, a ako je moguće odignuti ga, a zatim
spustiti.Često se može uočiti kako psi roditelji ujedaju štene za njušku; čovek
bi trebao jednom rukom čvrsto da drži štene za kožu na vratu, a drugom da ga
uhvati za njušku, potisne na dole, kako bi štene osetilo pritisak. Ova kazna,
koja treba da bude malo bolna, mora biti praćena odlučnom komandom. Kasnije,
sama komanda će biti dovoljna da zaustavi neželjeno ponašanje šteneta. Ovo
oponašanje psa ili kuje daje bolje rezultate od udaraca, koji često u odgoju
rezultira pojavom stidljivosti i straha psa od ruku. Sve ovo rezultira dobro
socijalizovanim psom koji se ponaša pozitivno meu ljudima i spreman je za
kasniju obuku. S obzirom da se od mladog psa očekuje da se kasnije ponaša
odgovarajuće i prema drugim psima, ovo je period kada ga treba što više voditi
među njih. Međutim, novi vlasnik obično drži štene izolovano u stanu ili
dvorištu, gde ono nema nikakav kontakt sa drugovima svoje vrste. Ova greška se
obično pravi zbog brige da nevakcinisano štene može biti inficirano preko
drugih pasa. Velika je greška držati štene između osme i dvanaeste nedelje
ograničeno u četiri zida ili dvorištu, ili ga podizati u naručje kada mu priđe
drugi pas.
O značaju igre između čoveka i psa smo već govorili. U praksi to
znači da se žudnja i želja za učenjem uspostavlja tokom ovog perioda. Zajednička
igra tokom faze socijalizacije je okrenuta krajnje ka zadovoljstvu. Nagon za
zajedničku saradnju (akciju) razvijen kod šteneta, sada se može sa velikom
lakoćom fantastično iskoristiti na svaki mogući način i uspostaviti osnova za
kasnije obavljanje radnih vežbi. Evo dva primera koji to dokazuju. Tokom ovog
perioda mladi pas dobrovoljno traži svog vlasnika jer oseća pravu potrebu za
kontaktom. Ako ga ne vidi koristiće njuh da bi ga pronašao, i osnova za rad na
tragu može
biti postavljena na ovaj način. Drugo, svako normalno štene će vratiti
bačeni predmet jer želi da se igra sa svojim 'vođom'. ovo se takođe može lako
iskoristiti kao priprema za kasniji ozbiljan rad sa aportom.
Zajednička
igra pruža jos mogućnosti. Početak i kraj igre određuje "vođa
čopora", u ovom slučaju čovek, član višeg nivoa. Dakle, čovek određuje
kada i koliko dugo će trajati igra. Ako se ta odluka prepusti psu, kasnije može
doći do poteškoća u vezi sa hijerarhijskim poretkom. Ovo je period kada se
stepen ujedanja može dobro kontrolisati kroz zajedničke igre 'borbe'. Psi koji
pokazuju nadprosečnu sklonost ka ujedanju se takođe mogu kontrolisati u ovom
dobu čvrstim stiskom, ako bi pokušao da ščepa ruku. Željene radnje postignute
kroz igru se mogu lako pojačati pohvalama i nagradama, dok se neželjene
aktitvnosti obuzdavaju kaznama. Igra tokom faze socijalizacije s jedne strane
ima funkciju učvršćivanja grupe, a s druge strane pas otkriva da u zajedničkim
igrama više uživa, i samim tim su efikasnije. Na kraju, igre omogućavaju da se
steknu nova iskustva, korisna zajednicu čoveka i psa. Navodna "slabost
karaktera psa" je češća zbog greški u radu sa psom i zbog pogrešnih
postupaka u obuci tokom ove faze. Postoji previše "uslovljavanja".
Međutim, od osnovnog značaja je doslednost vođe, koju štenad stalno iskušavaju.
Time je postavljena osnova za prihvatanje psihološke prednosti višeg nivoa.
Iznad svega je to doslednost čoveka, koja je najvažnija. Mladim životinjama
događaji i iskustva u okviru njihovog okruženja imaju veoma važnu ulogu za
kasnije osnovne stavove kao odraslih jedinki, a takođe i za formiranje
karaktera. Sve ovo se može porediti sa programiranjem kompjutera. Jedno
specifično iskustvo u okviru "osetljive" faze je nekada sasvim
dovoljno da se utvrde, ne samo željene, već i neželjene karakteristike, kao što
je plašljivost ili agresivnost. Sistematično istraživanje okoline takođe
zauzima mesto u ovom periodu zahvaljujući istraživačkoj i radoznaloj prirodi
šteneta.Bitne osobine koje je životinja nasledila mogu se pojačati intenzivnim
vežbanjem, kao i kroz zanimljivu igru - napad i odbranu i borbe oko plena,
između ostalog. Ako se porede najizrazitije osobine psa srednjeg uzrasta sa
osobinama njegovog vlasnika, veća sličnost se uočava kada je štene došlo kod
vlasnika na početku faze socijalizacije, nego ako je došlo kasnije. Sličnosti
ne postoje ako je u odnosu čovek-pas pas taj koji je društveno superiorniji.
Praksa na žalost pokazuje da je to česta pojava.
Faza
uspostavljanja hijerarhijskog poretka
(od 13 do 16 nedelje života)
Ovaj je
period poznat i kao rani adolescentski period. Tokom njega štene ponovo jače
naginje dominiranju, što vodi do ozbiljnih borbi za prevlast, ukoliko to ne
potisnu ostali članovi njegove porodice. Štene pokušava da zagospodari
vlasnikom, pa je potrebno uspostaviti oštre zabrane. Da kasnije ne bi došlo do
neželjenih poteškoća, štene sada mora da nauči ko je gospodar u kući. Sada je
poslednja mogućnost da se upotpune nedostaci u socijalizaciji intenzivnim
bavljenjem štenetom, mada to ne uspeva uvek. Takođe je dokazano da ako se štene
u ovom periodu ne izvodi pojedinačno i redovno, lišava se mogućnosti da izraste
u dobrog radnog psa.
Svaka
životinja koja živi u zajednici ima jasno definisan položaj u odnosu na druge.
Hijerarhijska pozicija se uglavnom osvaja međusobnim borbama. Kada se jednom
uspostavi taj odnos, manje je borbi, to znači da će samo pretnje biti dovoljne
da se podređena životinja otera. Životinja koja se nalazi na najvišoj
hijerarhijskoj
lestvici naziva se ALFA životinja, a ona koja je na najnižoj lestvici OMEGA
životinja. Borbe za uspostavljanje hijerarhijskog reda se uglavnom vode između
životinja koje su istog uzrasta, pri čemu odrasli psi zauzimaju više pozicije u
startu. Ovo se odnosi i na vlasnika, naravno, ukoliko se pravilno ponašao tokom
faze prilagođavanja i socijalizacije. Ipak, ako odrastao pas otkrije da se
prema čoveku može odnositi kao prema sestri i bratu, kao rivalu za socijalni
položaj, onda ga neće prihvatiti kao roditelja. Primer je kada ovo može dovesti
do rivaliteta u borbi za hranu, pas će režati na čoveka koji se približi
njegovoj posudi sa hranom dok on jede. Pas koji je u podređenom položaju obično
će prepustiti svoju hranu psu koji je na višoj hijerarhijskoj lestvici.
Posesivnost
se ogleda i prema drugim stvarima, kao što su igračke i prostirke, i one se
čuvaju kao da su neka vrsta plena. Veoma često se suparništvo oko teritorije
može uočiti i kada pas koji leži pored kauča počne da reži kada mu vlasnik uđe
u sobu. Ako je socijalni položaj psa uslovljen dvema osobama u porodici on će
obično prihvatiti socijalni položaj osobe koja je na višoj lestvici i braniće
mesto od drugih pripadnika zajednice sve dok ne dođe onaj koji je na najvišem
položaju. Suparništvo između polova se takođe može pojaviti, kada će pas pokazati
ljubomoru prema jednom članu porodice, dok će braniti drugog člana. To može
otići toliko daleko da pas neće dozvoljavati iskazivanje nežnosti između
supružnika. U šetnjama takav će pas raditi samo ono što mu se sviđa: vlasnik
neće biti taj koji će voditi psa u šetnju, već će pas šetati vlasnika.
Svakodnevna slika na našim ulicama! Na kraju, vlasniku će jedino biti
dozvoljeno da pomazi psa onda kada to psu odgovara, tj. podređenoj jedinki neće
biti dozvoljen fizički kontakt sa nadređenom bez njenog pristanka.
Između
13. i 16. nedelje života psa karakter je praktično još uvek podložan
spoljašnjim uticajima. Kasnije, sve odlike ponašanja odjednom postaju strogo
definisane i dalje podučavanje šteneta se može ostvariti jedino preko već
stečenih osnova. Tokom ovog perioda karakter se pod svim uticajima okoline
prilagođava i uspostavlja se hijerarhijski poredak jednom zauvek, ukoliko se to
već nije desilo. Veoma često, zbog neznanja, vlasnik u tome ne uspeva i psa će
"humanizovati", tj. dozvoliti mu da uspostavi ravnopravan položaj sa
članovima porodice. Obe greške mogu biti ozbiljna opasnost za čoveka kasnije, i
povrede nisu
retkost. Takođe je poznata stvar da se ovi problemi mogu sresti ako pas,
nakon što je napunio četiri meseca, ne napusti odgajivačnicu koja je smeštena
na usamljenom mestu, jer mu nije pružena prilika da stupi u kontakt sa
nepoznatim ljudima i uticajima okoline, kao što je npr. saobraćajna buka. Ovo
će se pokazati tačnim kada se pojave prve teškoće prilikom kućne obuke i pas će
dugo pokazivati nesigurnost, stidljivost i strah kada se nađe van doma.
Neželjeni
nasledni uticaji, kao što je preterana agresivnost, sa pravilnom obukom se mogu
lakše ispraviti između 6. i 16. nedelje života. Ukoliko odgajivač ili vlasnik
psa to primenjuje češće, biće manje uznemirenih pasa oko nas. Navedene
činjenice pokazuju da je pogrešno veoma rasprostranjeno mišljenje da mladom psu
treba dati više slobode, ili da je suviše rano za obuku. Neophodno je obuci
prići na pravi način, ona mora biti prilagođena uzrastu psa. Jednom utvrđene
loše navike kasnije je teško ispraviti s obzirom da pas ne može da razume zašto
su odjednom one nepoželjne. Željenim navikama je najbolje učiti ga kroz igru, a kasnije ih koristiti tokom obuke.
Faza
uspostavljanja reda u čoporu
(5. i 6. mesec života)
Tokom ove
faze, još poznate i kao drugi period mladosti, ili pubertet, odanost čopora
prema vođi je razvijena. Vođa čopora ne mora obavezno da bude fizički
nadmoćniji, ali mora psihološki. U ovom periodu poslušnost podređenih mora biti
naročito pokazana u praksi. Većina pasa ne želi da se pokorava. Agresivnost,
koja se možda pojavila u prethodnoj fazi i od strane vlasnika bila neželjena,
odjednom izgleda da je savladana. Međutim, to je često prividno jer se
ponašanje može ponovo promeniti prilikom pojave polnog sazrevanja.
Kod životinja koje žive sa ljudima nije preporučljivo da samo jedna
osoba preuzme ulogu vođe čopora i primenjuje nadređenost. To bi trebalo da rade
svi članovi porodice. U principu, cilj bi trebao da bude da u porodici pas bude
omega jedinka.
Faza
puberteta
Faza
puberteta se završava naglim pojavljivanjem plodnosti psa; ona je blisko
povezana sa funkcijom različitih endokrinih žlezda koje proizvode hormone. Kod
kuja se to dešava nešto brže nego kod mužjaka, obično sa pojavom prvog teranja.
Kod mužjaka se kraj faze puberteta uočava po tome što počinje da obeležava i
mokraćom markira svoju teritoriju. Tada u potpunosti sazreva i instinkt mužjaka
za odbranom i zaštitom, zahvaljujući polnom nagonu da brani svoju teritoriju.
Ovo je takođe doba kada mužjak još jednom pokušava da promeni poredak
dominacije i buni se protiv ostalih članova porodice. Dakle, pri kraju ove faze
često je neophodno prema mladom psu biti veoma strog i neumoljiv, naneti mu
fizički bol kako bi shvatio da je čovek taj koji je nadmoćniji.
Treba
istaći da vreme pojavljivanja razvojnih faza nije strogo određeno, već je
individualno za svakog psa, tj. kod nekih se javlja ranije, kod nekih kasnije.
Faza puberteta je praćena zrelošću, ali dostizanjem seksualne zrelosti potpun
razvoj psa još nije završen. Izvesne nasledne osobine nastavljaju da se
razvijaju do treće godine života, kao što je instinkt za napad i odbranu.
Sa
godinama pas će postati manje živahan, instinkt za igru se smanjuje i životinja
više niije toliko preduzimljiva. Nova faza koja počinje u životu psa je
starenje. Fizička snaga počinje da se smanjuje, čula psa ne funkcionišu kao
pre, a ponekad pas postaje tvrdoglav i ćudljiv. Često ne odgovara na komande
istom brzinom kao ranije. Ovo pokazuje da ponašanje nije podložno velikim
promenama samo u toku mladosti. Starenjem psa nastaju promene, izumiru pojedine
ćelije u organima, a sve se ovo mora uzeti u obzir ako se želimo baviti psima.
Odlican tekst
ОдговориИзбришиOdlican tekst
ОдговориИзбришиkoliko ja znam ovaj nacin odgoja (dominacija, alfa ) je zastareo i odbacen.
ОдговориИзбриши